TalkJS: het chatprogramma voor de online marktplaats

Door:Pieter Hiemstra

Chatten is in ons dagelijks leven niet meer weg te denken. Ook voor bedrijven wordt chat als medium steeds belangrijker.

Denk aan Marktplaats waar gebruikers onderling spullen verkopen. Niets is vervelender dan wanneer de communicatie omslachtig verloopt. Lange contactformulieren waren lange tijd eerder regel dan uitzondering.

Egbert Teeselink zag in 2015 dat het allemaal veel efficiënter en sneller kon. Hij stroopte zijn mouwen op en lanceerde startup Klets.com, een chatplatform tussen bedrijf en klant. Veel webshops maakten er gebruik van, maar de wereld en de markt veranderen in rap tempo. Al snel werd het tijd voor de volgende stap.

Klets.com 

Gesprekken tussen een bedrijf en klant mogelijk maken via een chatprogramma, veel startups hielden zich er al mee bezig. Maar een chatservice waarmee gebruikers onderling met elkaar praten, bestond eigenlijk nog niet. ‘Voor bedrijven was de stap te groot om een dergelijk chatprogramma op hun website te plaatsen’, vertelt Teeselink.

‘Het programmeren van die software is moeilijk, het kost tijd en dus veel geld.’ Maar waarom zou elk bedrijf ieder voor zich een chatprogramma ontwikkelen? Veel handiger is om één chatplugin te ontwikkelen die bedrijven kunnen aanschaff en. En dus lanceerde de ondernemer TalkJS in november 2016.

TalkJS

Een aantal bedrijven benaderden Teeselink met de vraag of hij niet een ander chatprogramma wilde ontwikkelen. Een programma waarmee gebruikers onderling met elkaar kunnen chatten, oftewel ‘peer to peer’ messaging.’ Teeselink was in eerste instantie sceptisch. ‘Zo lang bestonden we nog niet als startup. Op zo’n moment is het goed je op één ding te focussen en daar heel goed in te worden. Het voelde dubbel om de focus compleet te verleggen.’

Maar het bleek dat de bedrijven een flinke smak geld ervoor wilden neerleggen. Toen ook veel andere bedrijven in het netwerk interesse toonden, was Teeselink overtuigd.

Uitdagingen

Ondernemen is een vak met grote uitdagingen. De uitdaging waar veel ondernemers tegenaanlopen is volgens Teeselink het spanningsveld tussen visie en feedback. ‘Je moet een balans zien te vinden tussen een sterke visie en aan de andere kant goede voelsprieten. Je moet hard geloven in je eigen verhaal, maar tegelijkertijd moet je openstaan voor feedback.’

En dat deed Teeselink met Klets.com. Zijn bedrijf kreeg de kritiek dat de verschillen tussen het gratis en betaalde product niet groot waren. ‘We moesten dus zorgen dat bedrijven bereid bleven om voor Klets.com te betalen’, aldus de ondernemer. Zijn team heeft er toen ervoor gezorgd dat gebruikers zich tijdelijk in een gespreksgroep van werknemers kunnen voegen. Dit bleek de opmaat voor het concept TalkJS.

Het nieuwe chatprogramma heeft inmiddels klanten zoals het Amerikaanse Hallmark, bekend van de ansichtkaarten. Sinds de lancering in november vorig jaar hebben zich al veertig bedrijven gemeld voor TalkJS. De overstap van Klets.com naar TalkJS werpt nu zijn vruchten af. Maar daarmee houden de ambities van Teeselink niet op.

‘We kunnen nog heel veel doen om TalkJS te verbeteren. We willen zorgen dat het programma op meerdere devices zoals je smartphone of tablet optimaal werkt. Ook willen we dat elke gebruiker het programma naar eigen smaak kan inrichten. Tot slot willen we allerlei nieuwe features ontwikkelen zoals het starten van videogesprekken.’

Interesse in de chatsoftware? Ga naar talkjs.com voor meer informatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *