Symbid waarschuwt voor gevaarlijke trend in leningcrowdfunding: ‘Hogere rentes, hogere risico’s!’

Mediacampagne benadrukt niet-duurzame rentepercentages en gebrek aan bewustzijn over risico’s bij investeerders

ROTTERDAM, 29 oktober 2015 – Symbid Corp. [OTCQB:SBID] www.symbidcorp.com

Symbid, het FinTech bedrijf achter The Funding Network, waarschuwt dat crowdfundingplatforms en beleggers teveel focussen op (hoge) rentepercentages zonder daarbij voldoende stil te staan bij de risico’s. Symbid, dat in 2011 begon als het eerste aandelencrowdfunding platform ter wereld, start vandaag een mediacampagne, in samenwerking met Marco Behling van Catena Investments en Prof. Armin Schwienbacher van de Universiteit van Lille en SKEMA Business School, met de titel: “ Hogere rentes, hogere risico’s”. De campagne beschrijft drie belangrijke uitdagingen voor de steeds volwassener wordende crowdfundingindustrie: 1) een gebrek aan transparantie, 2) nietduurzame rentes en 3) een beperkt begrip van risico’s bij leningcrowdfunding. De campagne benoemt drie mogelijke oplossingen voor deze uitdagingen en benadrukt dat de industrie snel zal moeten handelen.

“Het gevaar is dat onze financieringsindustrie voor MKB kortzichtig wordt door zich vooral op (hoge) rentepercentages te richten. Crowdfundingplatforms geven vaak geen volledig beeld over risico en rendement en investeerders lijken niet te begrijpen waarom een rentepercentage van 6% heel interessant kan zijn in een duurzame beleggingsportefeuille” , zegt Korstiaan Zandvliet, medeoprichter en CEO van Symbid. “Banken wijzen steeds meer kredietaanvragen af, wat alternatieve financiers de kans geeft om een duurzaam alternatief te bieden en zo de ‘schaduwbanken’ die nu op de markt komen voor te zijn. Door het gebrek aan regulering heeft onze industrie de kans zichzelf verder door te ontwikkelen, waarbij we de 14% rentes zouden moeten overlaten aan de ‘loan sharks’.”

De hoeveelheid krediet die banken verstrekken aan MKB daalt jaarlijks met 7%. Hierdoor zien we een snelle toename van het aantal alternatieve financiers zoals kredietunies en crowdfundingplatforms. Deze platforms hebben de kans om een duurzaam alternatief te bieden in de opkomende MKB-leningenmarkt.

Symbids mediacampagne richt zich op educatie over de crowdfundingmarkt, het stimuleren van discussie en het beïnvloeden van beleidsbepalers. Het bevat een paper, een serie video’s met uitleg en berichten in online en offline media, waarin het 3 uitdagingen beschrijft:
Gebrek aan transparantie – Interne subjectieve modellen die crowdfundingplatforms gebruiken om risicoscores en rentepercentrages te bepalen, geven geen compleet beeld.
Gebrek aan duurzaamheid – Doordat banken minder krediet verstrekken, krijgen platforms en investeerders de kans om rentepercentages verder op te drijven, waar uiteindelijk de kredietvrager en de investeerder de dupe van kan worden.
Beperkt begrip van risico’s bij leningcrowdfunding – In tegenstelling tot professionele investeerders hebben crowdfunders hulp nodig om een gezonde portefeuille op te bouwen met een gespreid risico.

MKB cruciaal voor de economie
99 van de 100 bedrijven in Europa zijn MKB-bedrijven, waarmee deze sector een cruciaal onderdeel is van de economie. De afname van kredieten die verstrekt worden door banken maakt het MKB, dat zeer afhankelijk is van bankfinanciering, kwetsbaar. Dit is vooral in Nederland een probleem waar 39% van de MKB-ers werd afgewezen in 2014 door banken. De groei van online MKB-financieringplatforms is toegenomen van 24 in 2014 naar 36 vandaag de dag. Van die 36 zijn er 27 gereguleerd. De groei van deze aantallen onderstreept de mogelijkheden in de markt. Met de campagne hoopt Symbid duidelijk te maken aan de industrie welke ontwikkeling ingezet zal moeten worden om crowdfunding tot serieuze oplossing te maken voor de lange termijn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.