Watersporters omarmen bootdelen

Watersporters omarmen massaal het botendelen. Vooral sinds de introductie van het verzekerd delen afgelopen juni is de toestroom van botendelers en gebruikers spectaculair.

Dat maakte Barqo, de Nederlandse marktleider op het gebied van botendelen, ter gelegenheid van de opening van de Hiswa te Water in Amsterdam bekend.

De Hiswa onderschrijft de trend. ,,De verhuurmarkt gaat heel goed, ook onder toeristen, en er zijn steeds meer platforms waarop mensen hun boot kunnen verhuren of delen. Een boot is niet goedkoop, mensen zijn druk, je moet toch kiezen of je een weekendje naar Milaan gaat of de plassen op,” zegt Jessica Seijsener van de organisatie.

Na een veelbelovend voorjaar, ziet Barqo sinds de invoering van het verzekerd delen de activiteit op het platform exploderen: ,,Het aantal boekingen is met 175 procent gestegen, het aantal aangeboden schepen, 210 procent en het aantal gebruikers is ruim vier keer over de kop”, rapporteert Floris van Hoogenhuyze een van de oprichters van Barqo.

Daar komt bij dat de groei van Barqo ook buiten Amsterdam aanslaat. ,,Waar Amsterdam met haar sloepen vorig jaar nog het fundament onder Barqo was, zien we nu stevige groei in de periferie, waaronder Friesland, Loosdrecht, Zeeland, Vinkeveen, Haarlem, Utrecht. Daar noteren we groei tot 140 procent.”

De groeiende vraag naar botendelers betekent wel dat schaarste dreigt.  ,,Vooral rondom de Kaag, Loosdrecht en Vinkenveen is de belangstelling van gelegenheidsschippers zo groot dat we met onmiddellijke ingang nieuwe schepen kunnen gebruiken,” stelt Van Hoogenhuyze

Barqo was in juni de eerste botendeler die het delen voor zowel de eigenaar als de gebruiker risicoloos maakte, door in samenwerking met Centraal Beheer een verzekering aan te bieden. ,,Met de verzekering is een belangrijke barrière weggenomen en durven schippers het aan om hun kostbare bezit te delen. Over de risico’s hoef je je namelijk geen zorgen meer te maken,” vertelt van Hoogenhuyze.

In principe is er geen structureel gebrek aan schepen. ,,De jachthavens liggen vol met schepen die nooit gebruikt worden. Dat zijn in potentie allemaal schepen die gedeeld kunnen worden,” zegt Van Hoogenhuyze.

,,Wij roepen kapiteins op die een schip beschikbaar hebben, zich bij ons te melden. Wie zelf niet vaart, kan anderen tegen een vergoeding het water op helpen. Het drukt de kosten van het bootbezit. Het Barqo platform is zo ingericht dat het zich vanzelf wijst. Wij kunnen gezien de toestroom van aanvragen vrijwel elke boot die er is gebruiken!,” aldus de mede oprichter van Barqo.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *