united wardrobe op deeleconomie in nederland

Tweedehands kleding steeds vaker eerste keus

Waar de huidige winkelstraat wordt gedomineerd door fast fashionketens werken drie Wageningse studenten aan een tegenbeweging: tweedehands kleding de norm. Wat begon als een losse website is inmiddels uitgegroeid tot een platform met dagelijks meer dan 35.000 unieke bezoekers. Met de groei in bezoekers zijn ook de verkoopaantallen flink gestegen: van 10.000 kledingstukken in 2014, naar 35.000 in 2015 en 125.000 in 2016!

Met hun snel wisselende assortimenten hebben fast fashionketens het consumentengedrag sterk weten te beïnvloeden. Waar de gemiddelde Amerikaanse consument in de jaren 60 nog 25 kledingstukken per jaar kocht, was dit in 2010 opgelopen tot 70. De opkomst van de fast fashion heeft ook geleid tot kleding van slechtere kwaliteit. Kledingketens hebben van oudsher focus op kwaliteit, maar sinds de opkomst van de fast fashion is de focus verschoven naar productiesnelheid en lage prijzen.

Gelukkig vinden steeds meer Nederlanders hun heil in tweedehands kleding. Hiervoor kunnen zij terecht op United Wardrobe. Volgens oprichter Thijs Verheul, is er maar één doel: ‘’tweedehands kleding de norm maken, er is zal zoveel kleding in omloop. Het is tijd dat we eerst kijken wat anderen onderin hun kledingkast voordat we nieuw kopen’’. Om dit doel te vervullen combineert United Wardrobe het beste van Marktplaats en verkoopgroepen op Facebook.

Zo kent United Wardrobe diverse sociale functies; volg je favoriete verkopers, tag je beste vriendinnen en houd je favorietenlijstje bij ter inspiratie. Daarnaast maakt United Wardrobe een einde aan oplichting. Kopers betalen eerst aan United Wardrobe, pas als het product ontvangen en goedgekeurd is, wordt de verkoper uitbetaald. Wordt er niks verstuurd, dan stort United Wardrobe het geld terug.

Met haar gespecialiseerde netwerk wil United Wardrobe de strijd aan gaan met de fast fashionindustrie. ”Als United Wardrobe in 2017 de groei doorzet, zullen er dit jaar meer dan een half miljoen tweedehands producten over de digitale toonbank vliegen.’’ Zo creëren we een geducht alternatief voor zaken als Primark, Zara en H&M. Met dat verschil dat bij UW voor hetzelfde budget meer kwaliteit te vinden is.”  Mocht duurzaamheid geen reden zijn voor het verkopen van de kleding die je niet meer draagt, kijk dan eens naar de waarde de kleding. ‘’Met de 23.694 paar schoenen, 75.619 kledingstukken en 26.719 accessoires die in 2016 via het netwerk verhandeld werden verdienden de verkopers meer dan 2.5 miljoen euro’’ besluit Verheul.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *