Van online naar offline kinderkleertjes ruilen met Krijgdekleertjes

In een tijd dat iedereen die iets wil delen direct aan een online deeleconomie platform denkt, zijn er ook initiatieven waar de trend juist van online naar offline gaat.

In deze video (en podcast) ga ik in gesprek met Cerian van Gestel, een van de oprichters van kinderkleertjes deel initiatief Krijgdekleertjes. We spreken over het idee, de strategie, de uitdagingen en ambities van dit initiatief. Hier alvast een paar highlights:

  1. Toen Cerian, naar aanleiding van een eigen behoefte, het idee kreeg voor het platform deed zij uitgebreid onderzoek naar vergelijkbare initiatieven in andere landen. Conclusie: dit idee is lastig in een commercieel model te vatten. Hierna besloot zij om, samen met een aantal vriendinnen, het idee onder te brengen in een stichting;
  2. Via een crowdfunding campagne kon de website worden gebouwd, de dagelijkse kosten (hosting, technisch beheer, etc.) worden opgevangen door de fee van gemiddeld 2 euro die over iedere transactie wordt berekend;
  3. Het platform heeft intussen 5.000 gebruikers;
  4. Vanuit de community kwam de vraag om ook ‘offline’ kleding ruil markten te organiseren. De afgelopen jaren is hier de focus steeds meer op komen te liggen, is een netwerk aan lokale ophaalpunten en vrijwilligers die kleding ruil markten organiseren gestegen;
  5. Al pratende kwamen we tot de conclusie dat ‘offline’ en ‘online’ nu nog langs elkaar heen lopen. De uitdaging voor de toekomst is om deze te integreren. Zodat het platform zowel de ‘eindklant’ als andere enthousiastelingen die kleding ruil willen opzetten kan faciliteren.


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *